Ezeket az online marketing kifejezéseket kell ismerned, ha webshopot indítasz

2023.03.10.

A pandémia nyomán a versenyben maradás záloga lett a webshop megléte.

Több olyan cég is az online csatorna nyitásának kapujában találta magát, akinek kényszerből kell elindulnia ezen az úton, ám olyanok is akadtak, akiket a számtalan sikertörténet ösztönzött erre. Ha egy jól kitalált termék, illetve szolgáltatás mellé szerencse is társul, az mindig jól jön, ám az e-kereskedelem egy technikai jellegű üzletág. Az üzemeltetéshez szükséges terminológiák és műveleteinek alapos ismerete nélkül könnyen elveszhetünk az online kereskedelem labirintusában. Ismerd meg a leggyakrabban használt kifejezések jelentését!

Kikerülhetetlenné vált a webshop indítás

Online értékesítési csatorna nélkül ma már aligha tudnánk biztosítani vállalkozásunk növekedését, hiszen a felhasználói szokások változása nyomán egyre nagyobb az igény erre. Egy webshop indításához ráadásul nincs szükség nagy büdzsére, nem kell több hónapot sem várni a fejlesztéssel. Felgyorsult digitális világunkban pár klikkel az e-kereskedelem szereplőivé válhatunk, gondoljunk csak az online piacterekre (pl. Facebook Marketplace, Amazon, eMag), vagy a bérelhető megoldásokra (pl. Shoprenter, Unas).

Ám ahogy változik napról-napra a technológia, ugyanúgy folyamatosan mozgásban vannak az online marketing folyamatok is. Akár most nyitod meg a webshopodat, akár régi szereplője van az e-kereskedelemnek, elengedhetetlen, hogy tisztában légy az alábbi, leggyakrabban előforduló fogalmakkal.

A 22 legfontosabb online marketing kifejezés, amit ismerned kell

E-commerce

Az e-kereskedelem, azaz az elektronikus kereskedelem angol megfelelője, melyet online vagy internetes kereskedelemnek, online értékesítésnek is szoktunk nevezni. A lényege, hogy a termék vagy szolgáltatás értékesítése, illetve megvásárlása kizárólag online úton történik.

B2B

A B2B, azaz Business to Business tevékenység azt jelenti, amikor cégek, szervezetek között zajlik online módon a rendelési folyamat. Ez létrejöhet például a nagykereskedő és kiskereskedő, gyártó és kereskedő, beszállító és kereskedő között is.

B2C

A B2C, azaz Business to Consumer tevékenység azt jelenti, amikor a kereskedő magánszemélynek értékesít online módon terméket vagy szolgáltatást.

A/B tesztelés

Az A/B tesztelés fontos a webshop számára, hiszen ezáltal költséghatékonyan és gyorsan tudja felmérni, hogy két verzió közül („A” és „B”) melyik nyeri el a felhasználó tetszését. Fontos, hogy az „A” és „B” variáns között csak egy elemen változtassunk, Ilyen lehet például, ha egy hirdetést két különböző képpel, vagy két eltérő szöveggel tesztelünk.

CTA

A Call-to-Action, vagyis CTA, magyarul „cselekvésre ösztönzést” jelent, ami a webshop oldalak elengedhetetlen része. Ezzel (például a CTA-gombbal) próbáljuk egy kívánt cselekvésre rávenni a látogatót, legyen szó a termék kosárba helyezéséről (pl. „Kosárba teszem”), akciós oldalra való terelésről (pl. „Megnézem a legújabb akciókat”), avagy hírlevél feliratkozásról (pl. „Feliratkozom a hírlevélre”). Fontos, hogy a CTA jól látható helyen legyen, és üzenete világos legyen a vevő számára.

Organikus forgalom

Fontos, hogy webshop tulajdonosként tisztában legyünk azzal, hányan látogatják az online oldalunkat. Látogatókat szerezhetünk Google Ads, vagy Facebook fizetett hirdetésekből, de úgy is érkezhetnek a webáruházunkba, ha a keresőkben (pl. Google) találták meg a cégünket. Ezt hívjuk organikus forgalomnak, amelyet a Google Search Console-al mérhetünk. Minél előrébb vagyunk a találati listán egy adott kulcsszóra, annál többen klikkelnek rá a weboldalunkra.

Algoritmus

Az algoritmusok határozzák meg, hogy a webshopunk hogyan szerepel a keresőmotorok (pl. Google) találati listáján. Az algoritmusok weboldalunk olyan főbb paramétereket értékelik folyamatosan változó formulák alapján, mint a tartalom, betöltési sebesség, kifelé és befelé mutató linkek, fotók minősége, stb. Egyes algoritmusfrissítéseket bejelent a Google, másokat nem.

Konverzió

A konverzió az egyik legfontosabb online marketing mutatónak számít, hiszen ezáltal tudjuk lemérni, hogy a vevő teljesíti-e azt a célt, amely a cég növekedéséhez szükséges. A konverzió folyamata - azaz, hogy a látogatóból fizetős, sőt, lojális ügyfél váljon - több lépésből áll. Ha például a ruhaboltunk weboldalára látogatóktól, mondjuk egy hírlevélre való feliratkozás révén sikerül olyan adatokat (név, email cím, telefonszám) begyűjtenünk, amellyel a későbbiekben beazonosíthatjuk, akkor szereztünk egy "lead"-et. Ha a lead-eket rá tudjuk venni a vásárlásra, akkor vásárlóvá válnak.

Domain

A domain név a webáruházunk könnyedén megjegyezhető neve, amit ha egy látogató beír a keresőbe, akkor ez alapján megtalálja a weboldalunkat. A domaint évente szükséges meghosszabbítanunk.

Felhasználói élmény

A vásárlók szívesebben látogatják azokat a webáruházakat, ami áttekinthető, informatív, egyszerű navigációt kínál a belépéstől a fizetésig, azaz olyan felhasználói élményt nyújt, ami miatt vissza akarnak majd térni. Az, hogy mi tartozik az optimális felhasználói élmény nyújtásához, igen széles kört fed le, hiszen a webshop oldalainak betöltési sebessége éppúgy ide sorolható, mint az, hogy gyorsan megtalálja-e a keresett terméket, elegendő információt kap-e róla, avagy egyértelműek-e a weboldalon szereplő CTA gombok.

Email marketing

Az e-mail marketing végső célja az értékesítés, de ez nem azt jelenti, hogy csupán ajánlatokkal bombázzuk a potenciális vásárlókat. Ez a marketing csatorna a kapcsolatépítésről szól, olyan értékes tartalmak küldéséről, amelyek személyre szabottak, informatívak, növelik a márkánkkal szembeni bizalmat.

SEO

A SEO az angol Search Engine Optimization kifejezés rövidítése, magyarul keresőoptimalizálást jelent. Webshop esetében fontos, hogy olyan tartalmak jelenjenek meg az oldalainkon, amelynek köszönhetően egy adott kulcsszóra (pl. háromkerekű bicikli) minél jobb helyezést érjünk el a keresőben. Ha ez sikerül, akkor javul webáruházunk organikus elérése, hiszen többen kattintanak az oldalunkra, ráadásul ingyen.

Linképítés

A linképítés a keresőoptimalizálás egyik fontos eleme, és azt jelzi, hogy hány külső link mutat a webshopunkra, hányan hivatkoznak ránk, mint hiteles forrásra. Ezzel tudjuk jelezni a Google felé, hogy a webáruházunk hitelesebb egy adott témában, mint a versenytársaink hasonló tartalmai. Ez persze nem azt jelenti, hogy privát bloghálózatoktól vásárolunk külső linkeket, hiszen ezek rossz minőségűnek számítanak és legrosszabb esetben bünteti is a Google, hanem olyan hiteles külső linkek szerzünk, amelyek relevánsak cégünk tevékenysége szempontjából is. Ilyen lehet például, ha egy másik weboldalon elhelyezett vendégcikkel növeljük márkánk ismertségét.

Google Analytics és Google Search Console

Kulcsfontosságú, hogy tudjuk mi történik a webshopunkban, melyek például a leglátogatottabb oldalak, milyen csatornáról érkeznek a vevők, hol hagyják el a felületet. Analitikai elemzésekhez a Google Analytics a legjobb eszköz, amelyet ráadásul ingyen használhatunk, mindössze be kell kötni a weboldalunkra. A keresőoptimalizáláshoz és az organikus eredmények figyeléséhez érdemes az ugyancsak ingyenes Google Search Console-lal összekapcsolnunk. Így megtudhatjuk például, milyen kulcsszavak alapján találták meg a látogatók a honlapunkat, hány alkalommal jelent meg valamelyik oldalunk a különböző kereséseikre.

PPC

A PPC az angol Pay Per Click rövidítése, ami azt jelenti: kattintásonkénti fizetés. Ezzel a kifejezéssel akkor találkozhatunk webshop tulajdonosként, amikor online hirdetéseket szeretnénk indítani (pl. Google Ads). A hirdetésekért a kattintások száma után kell fizetni, az ára egy összetett, licit alapú algoritmus alapján alakul ki.

Vásárlói kosár, kosárelhagyás

Fontos, hogy tisztában legyünk azzal, mekkora az átlagos kosárérték, azaz egy vevő átlagosan mennyit költ el a webshopunkban egy vásárlás során. A cél az, hogy ezt az értéket folyamatosan növeljük, hiszen a bevételünk ezáltal emelkedik. Emellett célunk az is, hogy mérsékeljük a kosárelhagyók számát, azaz minél kevesebb legyen azok száma, akik a terméket már betették a kosarukba, ám vásárlás nélkül távoztak webshopunkból. Ezek méréséhez szintén használható például a Google Analytics.

Upsell

Webáruházunk árbevételét úgy is növelhetjük, ha az árak módosítása helyett a kosárértéket próbáljuk emelni, azaz a vevőket arra ösztönözzük, hogy az általuk kiválasztott termék helyett drágábbat vásároljanak. Ilyen lehet például, ha egy egyszerű, vezeték nélküli fülhallgató helyett egy közép- vagy csúcskategóriásra próbáljuk „rábeszélni” különböző kedvezmények, plusz szolgáltatások segítségével.

Affiliate marketing

Affiliate marketingnek, magyarul jutalék alapú online marketingnek azt hívjuk, amikor közvetítők segítségével ismertetjük meg termékeinket, szolgáltatásainkat egy szélesebb célközönséggel. Példa erre, ha egy blogger oldalán hirdetjük webshopunkat, ahonnan egy link a weboldalunkra tereli a látogatót. Ha az érdeklődésből vásárlás lesz, akkor jutalékot fizetünk a közvetítőnek, azaz a blog tulajdonosának.

Horgonyszöveg

A horgonyszöveg egy olyan külső link, amelyre klikkelve a webshopunkba „kerülhetnek” az olvasók. Például a linképítés stratégia részeként vendégcikket írunk egy másik weboldalra, és a szövegben például egy számunkra fontos kulcsszóra (pl. tandem kerékpár) a webshopunk linkjét helyezzük el, könnyedén észrevehető módon.

Visszafordulási arány

A webáruházak egyik kulcsfontosságú teljesítménymutatója a visszafordulása arány (Bounce Rate). Azt az arányszámot mutatja meg, hogy az oldalunkra látogatók hány százaléka hagyta el úgy az adott webfelületet, hogy bármilyen interakciót, műveletet (pl. termék kosárba helyezése, hírlevél feliratkozó űrlap kitöltése) hajtott volna végre.

Dropshipping

A dropshipping egy olyan e-kereskedelmi megoldás, amikor a webshopunkban olyan termékek vásárlását tesszük lehetővé, ami nincs a tulajdonunkban, azaz nem rendelkezünk árukészlettel belőle, hanem akkor szerezzük be azokat (pl. nagykereskedőtől), amikor megrendelés érkezik be hozzánk. Az előnyei közé sorolható, hogy kis tőkeigénnyel elindítható, a kínált termékek köre könnyen bővíthető, hátránya ugyanakkor, hogy csekély hozamot termel, előfordulhatnak készletproblémák és szállítási akadozások.

Niche

Webshop indítás esetén dönthetünk úgy is, hogy valamilyen egyedi, speciális tulajdonságokkal rendelkező szűk piaci szegmensben, úgynevezett niche piacon jelenünk meg. Ez lehet például az old timer autók szegmense, vagy valamilyen egyedi nyomtatástechnológiát kínáló szolgáltatás, de minden esetben érvényes: a keresőmotorokban jóval kevesebben keresnek rá, a célközönség megtalálásához egy hagyományos PPC hirdetés nem elég.

A digitalizáció térhódításával az e-kereskedelem is folyamatosan fejlődik, új kifejezések jelennek meg, amelyeknek a kellő ismerete a sikeres vállalkozás kulcsa. Akár kezdő vagy a területen, akár már hosszabb ideje mozogsz itt, érdemes ezekre odafigyelni, és az ismereteidet folyamatosan bővíteni.

Ha teszett Önnek a cikk, ossza meg másokkal is!