Fogyasztóvédelem mindenkinek

2019.06.08.

Nagyon sok beszámolót hallani a vásárlóktól, amiből az derül ki, hogy nem tudják, hogyan kell a panaszügyeiket intézni.

Hiába az ismeretterjesztés, miszerint az illetékes kormányhivataloknál kell beterjeszteni a kivizsgálandó panaszokat, ide csak a legkitartóbbak jutnak el. Sokan azt sem tudják, hogy mit kell alapvetően tenni, hogyan kell érvényesíteni jogaikat.

A kormányhivatali ügyfélfogadási pontokon előre be kell jelentkezni. Ha viszont valaki nap közben dolgozik, ezt nehezebben tudja megoldani. Persze akadnak olyan kivételek, amikor a sérelmeket azonnal el lehet mondani a hivatal munkatársainak, mivel időnként kitelepülnek a nagyobb áruházakba és tájékoztatják a lakosságot. Egyébként érdemes ott felkeresni őket, és tanácsot kérni. Más esetekben a területileg illetékes hivataloknál e-mailben is lehet panaszt tenni. Amennyiben tárgyakkal kapcsolatban van észrevétel vagy panasz, érdemes fotókkal alátámasztani az állításokat.

 

A legfontosabb tudnivaló

Azonnal észrevétel esetén kérjük a panaszkönyvet. A szakemberek azt szokták mondani, hogy a legelső módszer, hogy oda felírhassák a megtapasztalt problémát és az észrevételeket. Sajnos, még mindig akadnak olyan üzletek, ahol ez tabutéma és olykor megtagadják, hogy odaadják az embereknek ezt a dokumentumot. Több évtizede rögzült a közvéleményben, hogy amit a panaszkönyvbe beírnak, az csak rossz lehet, és mint ilyet, vagyis az oda való beírást tűzzel-vassal akadályozni kell. Ezért olvasunk olyan történeteket, amikor hajba kap emiatt egy üzletvezető és a panaszos.

Vegyünk sorra néhány tudnivalót, amit érdemes észben tartani. Egyik ilyen fontos dolog, hogy bármilyen áru (legyen az zöldség, húsáru, műszaki cikk) meg kell őrizni a vásárlási blokkot, illetve a műszaki cikkeknél a jótállási jegyet és blokkot is. Bármi visszaváltható azonnal, de leginkább 3 napon belül.

Amennyiben az adott üzlet vállalja a műszaki termékek garanciáztatását, akkor az üzletbe kell visszavinni, más esetben az üzlet ügyfélszolgálatán megmondják, hogy a jótállási jegyen feltüntetett szervizbe kell személyesen vagy postán eljuttatni a terméket. Mivel tudjuk, hogy a küldemények esetleg sérülhetnek is, ezért érdemes személyesen felkeresni a szervizt és megállapodni ott a javításról. A személyes kontaktus mindennél többet ér, mert részletesebben el lehet mondani a problémákat, és viszonylag hamarabb szót tudunk érteni a hibajavítást végző szakemberrel.

Nem kell azonnal bírósághoz fordulni

Ha már minden – általunk ismert – módszert kimerítettünk, akkor maradnak még a békéltető testületek. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium honlapján tájékozódhatunk arról, hol található a békéltető testület (város, utca, házszám, és telefonszám szempontjából) nemcsak a fővárosban, hanem megyénként is. Olyan hálózatról van szó, amely a megyei (fővárosi) kereskedelmi és iparkamarák mellett működik, és független. A békéltető testület hatáskörébe tartozik a fogyasztói jogvita bírósági eljáráson kívüli rendezése. Feladata továbbá, hogy megkíséreljen a keletkezett vita után egyezséget létrehozni a felek között. Ennek eredménytelensége esetén az ügyben döntést hoznak a fogyasztói jogok egyszerű, gyors, hatékony és költségkímélő érvényesítésének biztosítása érdekében. Ennek részleteit a testületnél dolgozó jogászok precízen elmondják a hozzájuk fordulóknak.

Mindenesetre mielőtt fogyasztóvédelmi ügyeket szeretnénk intézni, előtte tájékozódjunk a lehetőségekről, nehogy azt érezzük, hogy kárba veszett a sok-sok energia, amit az ügyintézés „hosszadalmassága” során tapasztaltunk.

 

Ilonka Mária

Fotók: Internet, Pixabay.com

Ha teszett Önnek a cikk, ossza meg másokkal is!