A Tiszaszentmártoni Tanoda megpróbálja jobbá tenni a hátrányos gyermekek életét

2018.12.31.

Európai Uniós támogatás segítségével hozták létre Tiszaszentmártonon azt a Tanodát, amelyben a hátrányos helyzetű gyermekek számára is lehetőség nyílik olyan oktatási és szabadidős tevékenységekre, amelyekre eddig csak a náluk jobb családi és anyagi háttérrel rendelkező társaiknak volt lehetősége.

Rengeteg uniós pályázat van éppen folyamatban Magyarországon vagy zárult már le az elmúlt 4 évben a Széchenyi 2020 európai uniós magyar stratégiájának keretein belül. Azonban nagyon sok projekt elveszik a sok nagyobb uniós projekt között mint könnycsepp az esőben, így érdemesnek találjuk azokkal a kisebb ámbár magasztos célokat szolgáló pályázatokkal is foglalkozni, amelyek nem feltétlen kapnak kellő médiajelenlétet. A Wesley János Óvoda, Általános Iskola, Szakközép Iskola, Szakgimnázium, Gimnázium, Alapfokú Művészeti Iskola Balassi Bálint Tagintézményének pályázat is ilyen,

2016. október 1-jén megkezdte működését a Tiszaszentmártoni Tanoda, az EFOP3.3.1-15-2015-00535 számú pályázat nyerteseként a Wesley János Óvoda, Általános Iskola, Szakközép Iskola, Szakgimnázium, Gimnázium, Alapfokú Művészeti Iskola Balassi Bálint Tagintézményében. A célunk, hogy a hátrányos körülmények között élő gyerekek a tőlük jobb körülmények között élő társaikhoz hasonlóan részt tudjanak venni külön órákon, programokon, kirándulásokon. Vállalásunk szerint a gyerekek komplex fejlesztésben részesülnek. A szülők örömmel fogadták ezt a lehetőséget, így az első évben 38 fő, másodiktól hatodik osztályos tanulót sikerült bevonnunk a foglalkozásokba. Az októberi hónapban a tanoda szervezési feladatait, tanulók bevonását, tanodai helység kialakítását, működési rendjét, házirendjét, éves munkatervét, valamint a gyerekek és a pedagógusok órarendjét készítettük el. Jelenleg 35 fő gyerekkel foglalkozunk nap, mint nap.

2016. november 2-val elkezdődtek a tanodai foglalkozások. A gyerekek számára újdonságot jelentettek, szívesen vesznek részt rajtuk. A legnagyobb érdeklődés az informatika iránt volt, de szívesen tanulták az idegen nyelvet, és a magyar mesékről szóló történeteket. Matematikából a konstruktív játékok nyerték el a tetszésüket. A fejlesztő pedagógus és pszichológus is szeretettel és játékos foglalkozásokkal várta őket. Drámafoglalkozásokon szituációs feladatok és váratlan fordulatok teszik érdekessé a délutánt. Szabadidős foglalkozásokon a kézügyességüket fejlesztve különböző kézműves technikákat, illetve az együtt játszás örömét sajátíthatták el.

A tanoda nyitott programjain szívesen vettek részt a szülők is. Ezeken a rendezvényeken megvalósul az a hármas összefogás, mely az iskola mindennapi pedagógiai munkájának alapja, pedagógus- szülő- gyerek. Az önfeledt szórakozás, a versenyek, a közös mozgás öröme olyan élményekkel gazdagítja kis társaságunkat, melyekre sokáig szívesen emlékeznek vissza. A projektről részletesebben az interjúban olvashatnak.

 

A Wesley János Óvoda, Általános Iskola, Szakközépiskola, Szakgimnázium, Gimnázium, Alapfokú Művészeti Iskola több uniós projektben is részt vett már. A Tiszaszentmártoni Tanoda című projekt mennyire változtatta meg az iskola struktúráját, milyen pozitív hatással volt az intézményre?

Az intézmény struktúrájában nem történt változás, a gyerekek az iskolai foglalkozások mellett felzárkóztató programokon vehettek részt. Az iskolai és tanodai programokat összehangolva valósítottuk meg. A gyerekek hétköznapjaiba változatosságot hozott.

 

Mennyiben járult hozzá az iskola jelenlegi állapotához/működéséhez a sikeres uniós pályázat? Miben változtatta meg intézmény struktúráját?

A projekt nem tartalmazott épület felújítására vonatkozó költségeket.

 

A projekt céljai közé tartozott az iskolai elhagyók számának, illetve a lemorzsolódás csökkentése. Milyen motivációs gyakorlatokkal, stratégiával, programmal próbálták meg a projekt keretein belül ösztönözni a hátrányos helyzetű diákokat?

A gyerekek és a pedagógusok is tanulásmódszertani , kooperatív technikák, projektmódszer tréningeken vehettek részt. Ezen felül a szabadidő hasznos eltöltésére foglalkozásokat, kirándulásokat, tematikus napokat szerveztünk. A legnagyobb sikere a mozi látogatásoknak és a Balaton mellett eltöltött tábori hétnek volt.

 

A programban végül 38 fő, másodikostól hatodikos osztályos diákot sikerült foglalkoztatniuk a programban, amely szám októberről novemberre 35 főre csökkent. Ez így is egy szép létszám. Mi történt azzal a 3 diákkal?

A tanoda programból kikerült diákok elköltöztek, szüleik az ország messzebb levő településen kaptak munkát, egyéb indokkal nem maradt ki senki.

 

A tanodai helységet hol alakították ki az iskolán belül? Hogyan épült be az alap órarendbe a tanodai foglalkozások munkarendje?

Az alapórarendbe nem épültek be a foglalkozások, mivel délutáni nyitva tartással működött. A helyiség kialakítása az iskola épületének egy különálló szárnyán valósult meg.

 

Milyen tanodai foglalkozásokon tudnak részt venni a diákok?

A cél az volt, hogy kicsit másként tanuljunk mindent, járuljunk hozzá a tanulók iskolai eredményeinek javulásához. Törekedtünk arra, hogy elsősorban játékpedagógiai módszereket alkalmazva ébresszük fel a gyerekekben a tudás iránti vágyat. Fejlesztő foglalkozások matematika, magyar nyelv, idegen nyelv, informatika területeken valósultak meg. A tanulási nehézségek leküzdésében fejlesztőpedagógus segítségét vettük igénybe, a magatartási, beilleszkedési zavarral küzdő gyerekekkel pszichológus foglalkozott. Drámapedagógiai foglalkozásokon a beszédtecnikai és önkifejezési gyakorlatokat sajátíthattak el tanulóink. Ezek az ajtók a tanoda minden gyereke előtt nyitva álltak.

 

Ezek a rendezvények valósultak meg a 2016/2017-es tanévben: Helló nap; Tudatosan Egészségesen nap; Sportoljunk együtt, sportnap; Biciklitúra; Atlantika Vizividámpark

2017/2018-as tanév eddigi programjai:

Sportoljunk együtt, sportnap, Karácsonyi mozi.

 

Jelen tartalom kizárólag a szerző álláspontját tükrözi. Az Európai Bizottság semmilyen felelősséget nem vállal az írásos anyagban szereplő információk felhasználását illetően.

 

 

lockkerdee

Ha teszett Önnek a cikk, ossza meg másokkal is!