Ma Pécsre érkezik a Danubia Zenekar miniturnéja

2023.11.17.

Egy modern zongoraverseny – amiben extrém megszorításként csak a bal kezét használhatja a szólista – és a tragikus, de mindent elsöprő szerelem leggyönyörűbb zenei megfogalmazása egy estén.

A dán zeneszerző-sztár, Hans Abrahamsen tűzijátékszerű

zenéjét mi köti össze Csajkovszkij legismertebb szimfóniájával? Hogyan (nem) szabad

kortárs zenét hallgatni? Miért dörömböl a sors folyton a zeneszerzők ajtaján? Mitől áll el

1000 ember lélegzete egyszerre? Ezekről, a zene, a közönség és az előadók viszonyáról, a

karmesteri munkáról is mesél ma este a Kodály Központban a Danubia Zenekar művészeti

vezetője és az est karmestere, Hámori Máté.

A zongoraműveket általában két kézre írják, hiszen így lehet a legjobban kihasználni a

hangszer nagy hangterjedelmét és a két kéz összjátékából, váltogatásából adódó technikai

lehetőségeket is. Ettől függetlenül születtek olyan zongoradarabok is, amelyeket egy kézre –

konkrétan a bal kézre – írtak. Bal kézre írott zongoraversenyek már az első világháború előtt

is léteztek, nagyobb népszerűségre mégis azt követően tettek szert, ugyanis Paul

Wittgenstein osztrák pianista a háborúban elvesztette jobb kezét, ezért a kor számos

zeneszerzőjét felkérte egykezes mű komponálására. A megszületett kompozíciók közül a

legnépszerűbb Maurice Ravel D-dúr zongoraversenye lett.

November 17-én a Kodály Központban azonban nem ez a klasszikusnak mondható balkezes

darabot játssza el Balog József Liszt-díjas zongoraművész és a Danubia Zenekar, hanem egy

kortárs, 2015-ben íródott művet, Hans Abrahamsen Left, Alone című alkotását. Erről, a

hazánkban most először koncertműsorra kerülő darabról maga a szerző ezt mondta:

„Úgy születtem, hogy a jobb kezem nem teljesen működőképes, és bár ez soha nem

akadályozott meg abban, hogy megszeressem a zongorázást, amennyire csak ezzel a fizikai

korláttal lehet, nyilvánvalóan másfajta rálátást adott nekem a teljes zongorairodalomra, és

szoros kapcsolatot teremtett számomra Ravel és mások bal kézre írt műveivel. Ez a

repertoár már fiatalkorom óta velem van. Évtizedeken keresztül foglalkoztatott a gondolat,

hogy egy nagyobb zongoraművet írjak bal kézre. Ez az új mű nem egy egykezes

zongoristának íródott, hanem egy olyan zeneszerzőnek, aki csak bal kézzel tud játszani. A

Left, Alone cím mindenféle utalást tartalmaz, nemcsak arra a nyilvánvaló tényre, hogy a bal

kéz egyedül játszik. A Left, Alone két nagy részre tagolódik, amelyek mindegyike három

kisebb tételből áll – valójában összesen hatból.”

A kortárs Abrahamsen műve után a koncert második felében visszaugrunk százötven évet az

időben, amikor a zeneszeretők által jól ismert mű, Csajkovszkij 1888-ban írt V. szimfóniája

csendül fel. Ez a darab a 19. századi orosz zeneszerző szinte legtöbbet játszott alkotása,

melyben a sors, a végzet és a boldogságkeresés motívumai jelennek meg.

Ha teszett Önnek a cikk, ossza meg másokkal is!