Uniós kerékpárút egyesítette Nyírpazonyt és Kabalást, amelyet a 4-es főút vágott ketté

2018.12.31.

Egyedi eset a nyírpazonyi uniós pályázat, amelyben egy 1 kilométeres bicikliutat építettek, amely végre összeköti azt a Kabalás nevű településrészt Nyírpazonnyal, amelyet a 4-es számú főút elválasztott tőle. Mindemellett környezetzudatosságra is ösztönzi a helyieket, hogy minél többet mozogjanak.

Európában és így Magyarországon is egyre növekvő szerepet kap a kerékpározás, legyen szó akár napi hivatásforgalomról vagy akár szabadidős tevékenységről. A modern mobilitási lánc egyik alapelemének számító környezetbarát jármű használatában hatalmas lehetőségek rejlenek, mégis, amíg a kerékpárral való közlekedés az emberek tudatában veszélyes közlekedési formaként él, és esetenként az indokoltnál valóban több kockázattal is jár, a környezeti és egészségügyi előnyök kihasználatlanok maradnak. A kerékpározás csökkenti a zsúfoltságot, a légszennyezettséget, a zajterhelést és hozzájárul a környezet védelméhez, az egészség megőrzéséhez.

A 6 méteres szélességű úton kialakított kerékpárút a Kerékpárosbarát fejlesztés Nyírpazonyban című TOP-os pályázat keretein belül valósulhatott meg, amelynek 156,71 millió forintos támogatását az Európai Regionális Fejlesztési Alap biztosította. Bővebben a projektről Dubaj Lászlót, Nyírpazony polgármesterét kérdeztük.

 

Talán ez az eddigi legnagyobb összegű uniós fejlesztésük, amelyet megvalósítottak. Közel 157 millió forint vissza nem térítendő támogatást nyertek el. A több mint egy kilométeres kerékpárút építésében milyen folyamatok, illetve munkálatok igényelték a legtöbb anyagi forrást?

Igen, ha jól emlékszem az eddigi legnagyobb összköltségű beruházásunk ez a közel 157 millió forintos kerékpárút fejlesztés volt. Nagyon büszkék vagyunk rá, mert végre összeköti a 4-es számú főút által Nyírpazonytól elvágott Kabalást, amely a település egyik része. Egy 6 méteres úton kettő 1,5 méteres kerékpársáv lett kialakítva, amely előtte egy 50 éves, sima 3,5 méteres aszfaltút volt. Ez a 157 millió forintos beruházás úgy épült fel, hogy pontosan 100 millió forint volt a tervezett kivitelezési költség. A kivitelezés, ugye az élesítést magát, a fizikai munkákat és az anyagköltséget jelenti. Illetve ami még említésre méltó, hogy meg kellett vennünk egy telket is 3,5 millió forintos tételben, hogy a kiépült útnak a csapadékelvezetését meg tudjuk oldani, ez egy kardinális pontja ennek a pályázatnak. Anélkül nem lehetett kiépíteni az utat, hogy ne tennénk biztonságossá mert olyan a fekvése ennek a területnek, hogy ez egy völgyes rész és muszáj bevezetni egy átmeneti tározóba.

Az uniós támogatásnak köszönhetően sikerült megvalósítani a projektet, régóta tervben volt egy igényes biciklis forgalomra alkalmas kerékpárút kiépítése? Sikerült volna megvalósítani ezt a projektet az Európai Unió támogatása nélkül? Milyen igények hívták elő a projektet? Ilyen mértékű kerékpáros forgalom jellemzi Nyírpazonyt?

Ahogy beindult a 2000-es évek elején az építkezési beruházások és egyre több és újabb házak nőttek ki és épültek, így megnövekedett az igény is az útszélesítésre. Az az igazság, hogy nagyon-nagyon szeretik és nagyon sokan használják azt lehetőségként főleg nyáron, tavasszal, de még ősszel is, hogy munkába kerékpárral járnak. Nyíregyháza és Nyírpazony táblája 5 kilométerre van egymástól, tehát felpattannak a biciklire és bemennek kerékpárral dolgozni. Ez egy általános tendencia itt nálunk, hogy ezt egyre többen veszik igénybe. Vagy sokan kerékpárral mennek el bevásárolni az út szélén álló, Nyíregyházához tartozó bevásárlóközpont részhez. Nyíregyháza is nagyon sok önerőt tett bele a pályázatokon kívül, hogy kerékpárutat fejlesszen, újítson fel vagy építsen ki. Ezenkívül szabadidősprogramok keretében is nagy igény volt erre a fejlesztésre hiszen, ha biztonságosan elakarunk jutni Nyírpazonyból a Nyíregyházai Állatkertbe az egy család számára teljesen kellemes kis kerékpártúra.

Közutak, utcák tekintetében a nagyközség tervez valamilyen uniós pályázatban részt venni vagy ezek nem igényelnek további felújítást, fejlesztést?

Két dolog mindenképp jellemző, az egyik az, hogy viszonylag keskeny utcáink vannak, a másik pedig, hogy az úthálózatunk szinte kivétel nélkül azt mondom, hogy felújításra szorul. Felújítás alatt két dolgot értek: vagy a meglévő aszfaltútnak a felújítását vagy pedig az útszélesítést, amire van még mód és lehetőségünk. Ez megint a megnövekedett gépjármű forgalomnak köszönhető tekintettel arra, hogy a lakosság folyamatosan növekszik a településen, folyamatosan vannak beköltöző családok, akik általában mobilak és Nyíregyházára járnak dolgozni elsősorban. Az elkövetkezendő években így prioritás lesz az utaknak a felújítása, illetve a szélesítése. Folyamatosan figyeljük a pályázatokat és ha vannak és van lehetőségünk rá, akkor szinte biztos, hogy megfogjuk pályázni.

Mind az Aranyalma Óvoda energetikai korszerűsítése, mind pedig ez a nyáron lezárult Kerékpárosbarát Fejlesztés egy siker történetnek bizonyult, azonban sokszor adódnak nehézség egy pályázat megvalósítása során. Ütköztek kisebb vagy nagyobb jellegű problémába a kerékpárút kialakítása során?

Az új kerékpárút egy újabb gesztus nem csak a helyeik, de a környezetbarát életmód felé is. Nyírpazony küldetésének tekinti a nagyközség fejlesztése során, hogy minél fenntarthatóbb és környezetbarátabb fejlesztéseket valósítson meg és annak jegyében alakítsa a települést?

Ha módunk és lehetőségünk van rá akkor szeretnénk erősíteni a nyírpazonyi lakosságban, hogy ha tehetjük, akkor tegyük le az autót, járjunk egy kicsit sétálni, járjunk egy kicsit kerékpárral. Erre különböző jellegű szemléletformáló programok is voltak. Az uniós pályázatnak a része volt, hogy kiadványokkal erősítettük a kerékpárosközlekedést. Egy cégen keresztül látványos kerékpár bemutatókat tartottunk, tehát valóban szeretnénk a lakosságot arra fele terelni, hogy ha tehetjük ne üljünk autóba, hanem újra vegyük elő a biciklit és tehermentesítsük a környezetünket.

Sokat köszönhetnek az uniós pályázatoknak?

Igen! A stratégiánk az volt a ciklus elején is, hogy olyan pályázatokat céloztunk meg, amelyek tényleges prioritást élveztek a településünk fejlesztésének szempontjából és amelyek célirányosan ezeket a fejlesztéseket teheti lehetővé. Nem szerettünk volna olyan jellegű presztízs-beruházásokat csinálni Nyírpazonyban, amelyekben hosszútávon nem látjuk a perspektívát. Az elmúlt ciklusban is nagyon sok uniós pályázatot nyertünk és így valóban nagyon sokat köszönhet a település ezeknek a támogatásoknak.

 

Jelen tartalom kizárólag a szerző álláspontját tükrözi. Az Európai Bizottság semmilyen felelősséget nem vállal az írásos anyagban szereplő információk felhasználását illetően.





lockkerdee/Lokodi Dávid

Ha teszett Önnek a cikk, ossza meg másokkal is!