Orbán és Hszi Csin-ping együtt jelentheti be, hogy a Great Wall Motors épít autógyárat Pécs mellett

2024.04.30.

A Szabad Európa információi szerint a kínai elnök azért is jön két napra Budapestre, mert ebből az egyiken Pécsre látogat, hogy autógyár építését jelentse be. A szegedi példa alapján kérdés, mekkora beleszólása volt a helyszín kiválasztásába a magyar kormánynak.

A Great Wall Motors terveiről már jelentek meg információk a magyar sajtóban, lapunknak most megerősítették, hogy valóban a kínai autógyártó épít üzemet Baranyában.

Lapunk írta meg elsőként, hogy május elején Budapestre látogat Hszi Csin-Ping kínai elnök – miután európai körútja során találkozott Emmanuel Macron francia, illetve Aleksandar Vučić szerb elnökkel. Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter a csütörtöki Kormányinfón jelentette be hivatalosan is, hogy a Kínai Kommunista Párt vezetője május 8–10. között Magyarországra jön.

A látogatás programjáról még keveset tudni, de a Szabad Európa több, egymástól független forrásból származó információi szerint Hszi Csin-Ping és Orbán Viktor egyik nap Pécsre is elutazik, hogy bejelentse: a nagy kínai autógyártó cég, a Great Wall Motors (GWM) a város melletti Bicsérden építi fel első európai üzemét.


Hatszáz hektáros építkezés

A GWM beruházásáról először – március 13-án – az mfor.hu üzleti hírportál adott hírt – igaz, egy hónappal korábban a 24.hu közölte, hogy Pécs mellett hatalmas területet minősítettek át ipari övezetté, mégpedig egy olyan részen, amely kulcsfontosságú a város ivóvízellátásának szempontjából. A 24.hu már akkor arról írt: minden bizonnyal hamarosan gigaberuházás jöhet a baranyai megyeszékhelyre, a találgatások akkugyárról szóltak.


Hatalmas ipari beruházást kap Baranya

Az mfor.hu azt írta: a Great Wall Motors hatszáz hektáros telken építene autógyárat és kiszolgálóegységeket, ahol minden bizonnyal Ora nevű középkategóriás márkája mellett a prémiumkategóriás Wey nevű típust is gyártani fogja. Utóbbiból Németországban tavaly szeptemberig 3400-at értékesített. A cég elektromos autókat és az ilyen járművekbe való akkumulátorokat is gyárt és forgalmaz.

A hatszáz hektár abból a szempontból óriásinak tűnik, hogy Szegeden a szintén kínai, elektromos autókat gyártó BYD negyven hektáron építkezik. A BYD magyar leányvállalata, a BYD Hungary a hvg.hu szerint óriási összeggel, 191 milliárd forintos indulótőkével alakult meg. Ezt a beruházást még tavaly decemberben jelentették be. A Szabad Európának egy, a beruházás részleteire rálátó forrás arról beszélt: a megvalósítás üteme alapján a szegedi gyár akár előbb kezdhet termelni, mint a Debrecen mellett épülő BMW-üzem.


A kínaiak diktáltak?

Informátorunk szerint Szegeden az indulásnál egyből nyolc-kilencezer munkavállalóval számolnak (csak összehasonlításképpen: Kecskeméten a Mercedes-üzemben többszöri bővítés után dolgoznak most körülbelül tizenegyezren), akik közül sokan akár a szomszédos Szerbiából és/vagy Romániából érkezhetnek, ha a régióban nem lesz elég magyar munkaerő. Utóbbit támaszthatja alá, hogy – a Telex friss cikke szerint – a beruházás része egy 1400 főt befogadni képes konténerváros felépítése is.

 

 

 

Ha teszett Önnek a cikk, ossza meg másokkal is!